![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Met de campagne ‘In de keuken gebeurt ‘t’ heeft de GAD gekozen voor een campagne die dicht bij de inwoners staat. Het merendeel van de grondstoffen die in het restafval terechtkomen ontstaat immers bij de mensen thuis in de keuken. Denk maar aan verpakkingen (glas, kunststof, blik, karton) en GFT-afval, maar ook elektrische (keuken)apparaten en textiel (thee-, handdoek, tafellaken etc.). Als gevolg daarvan wordt vaak de eerste scheidingshandeling (of juist niet!) in de keuken verricht. Denk maar aan het GFT-bakje op het aanrecht, de plastic zak met kunststof verpakkingen aan het haakje en het bakje met batterijen. Een ander belangrijk ‘keukenthema’ is voedselverspilling. Een groot deel van het restafval bestaat uit voedselresten, waarvan ca. 80% onnodig wordt verspild. Dit komt overeen met gemiddeld 41 kilo per persoon. Milieu Centraal heeft berekend dat Nederlanders jaarlijks voor circa 2,4 miljard euro aan goed, eetbaar voedsel weggooien. Dit komt neer op zo’n 135 euro per persoon per jaar en zo’n 340 euro per huishouden! Al met al: meer dan genoeg redenen om de komende jaren met inwoners in gesprek te gaan over ‘duurzaam keukenmanagement’. Naast bewustwording gaat de GAD samen met de inwoners ook op zoek naar oplossingen voor het optimaal scheiden van grondstoffen in de keuken zelf. De GAD wil daarbij zoveel mogelijk andere duurzaamheidthema’s van de gemeenten meenemen. Ook deze thema’s kunnen prima vanuit de keuken worden aangekaart! Denk aan het voorkomen van vervuiling van rioolwater (door chemische vloeistoffen en/of medicijnen) en het gebruik van energiezuinige apparaten. Daarnaast kunnen ook thema’s als waterverspilling, isolatie e.d. simpel gelinkt worden aan het verblijf in de keuken. Door de verschillende boodschappen vanuit de keuken te communiceren krijgt ‘duurzaamheid’ een herkenbaar, tastbaar en toepasbaar gezicht en wordt de boodschap versterkt. |